Dukov most, Stratenská Píla a Glacká cesta

Dukov most, Stratenská Píla a Glacká cesta

Zostavil: Peter Olekšák, Správa NP Slovenský raj

Zdroje fotografií:

Peter Olekšák

Archív Rudolf Pellionis

Ján Stehlo

Ákos Schermann (www.fortepan.hu)

 

Historická maľba: Thomas Ender (1793 – 1875)

 

Mapy: https://gis.nlcsk.org/islhp/

https://mapy.tuzvo.sk

https://geoportal.gov.sk/articles/historicke-mapy

https://www.oldmapsonline.org/

 

Správa NP Slovenský raj od 1. apríla 2022 spravuje štátne pozemky a nehnuteľnosti na území národného parku.

Jednou z takýchto nehnuteľností je aj známy turistický pojem „Dukov most“ nachádzajúci sa na starej pôvodnej Glackej ceste nad dolinou Zajfov neďaleko Stratenskej Píly. Je to klenbový kamenný historický most, ktorý pomohol prekonať výraznú dolinku na tejto ceste, v súčasnosti je značne poškodený. V skutočnosti sa na tomto úseku nachádzajú takéto kamenné mosty dva. Dukov most a Zlomený most.

Aby sme význam tohto mosta pochopili, musíme sa vrátiť do minulosti.

Spiš s Gemerom prepájala historicky stovky rokov cez Slovenský raj stará Glacká cesta od Hrabušíc po dnešnú malebnú Stratenskú Pílu, ktorá sa kedysi volala aj Kolónia Zajf. Dnes si už ani nevieme predstaviť, že to nebolo krásne miesto na konci úzkej cesty pri brehu vzdutia vodnej nádrže, ale významná križovatka ciest na sútoku Hnilca a Krčmárskeho potoka. Priehrada Dedinky (schválne použijem tento názov, ktorý vychádza z pomenovania tohto údolia pred výstavbou priehrady) bola postavená po vojne v 50tych rokoch 20, storočia a tak dovtedy Stratená a Dedinky boli prepojené cestou cez Stratenskú Pílu. Cestu a železnicu pekne vidíme na ortofotomape z r. 1950. Tieto dediny boli od seba len na skok.

 

Huta v Stratenej

 

Stratenská Píla počas výstavby priehrady

 

Dedinky pred výstavbou priehrady

 

Dedinky a údolie Hnilca pred výstavbou priehrady

 

Huta v Stratenej a odbočka na Stratenskú Pílu na historickej maľbe Thomasa Endera

 

Jedna z prvých turistických máp Slovenského raja z r. 1925. Stratenskú Pílu označuje ako „Kolonia Zajf“. Z nej ide krížom cez Slovenský raj historická Glacká cesta. Na mape je viditeľná lanovka z Gugla do Stratenej.

 

Mapa z vojenského mapovania z rokov 1810 – 1856. Výraznou červenou líniou je v tejto časti Slovenského raja  stará Glacká cesta zo Stratenskej Píly cez Dukov, a aj Zlomený most.

 

Krajina okolo Stratenskej Píly je značne pozmenená, ale má svoju pamäť.

Krížik na sútoku Krčmárskeho potoka a Hnilca na križovatke Glackej cesty a údolnej Hnileckej cesty, ktorý bol pravidelne zaznamenaný aj na historických mapách stojí dodnes.

Krížik na Stratenskej Píle

 

Krížik na mape r. 1934

 

Malebná Stratenská Píla v súčasnosti

 

Stratenská Píla dnes so železničným mostom, história daného miesta je pod vodou priehrady

 

Okolo Hnilca na Stratenskej Píle boli domčeky a cesta, dnes je to už pod vodou. Ale pri spustení priehrady je na tomto mieste viditeľný starý klenbový most na pôvodnej ceste. Na tejto fotke pri nižšej hladine  vidieť pôvodnú cestu.

 

 

Stúpanie starej Glackej cesty zo Stratenskej Píly do lesov Slovenského raja

 

Stará Glacká cesta s oboma mostami na štátnej mape z r. 1952 – 1957

 

Glacká cesta sa od Stratenskej Píly uberá stúpaním do centrálnej časti Slovenského raja a pekne kopíruje terén tak, aby sa vyhla príliš strmým úsekom. Pravdepodobne preto, aby sa konské povozy, pre ktoré bola stavaná, bezpečne a s čo najmenšou námahou dostali krížom cez Slovenský raj. V Stratenej bola stará krčma s prepriahacou stanicou pre kone, taktiež pri už zaniknutej horárni Glac na vrchole cesty približne v polovici trasy bola prepriahacia stanica a nedávno obnovená studňa.

REPORTÁŽ O OBNOVENEJ GLACKEJ STUDNI NA GLACKEJ CESTE:

Obnova historickej studne na Glaci (RTVS)

 

V doline Zajfov boli pôvodne strmé skaly a podmáčané úseky, preto stará Glacká cesta nešla tamotiaľ, ale zo Stratenskej Píly stúpala cez Dukov most a Zlomený most až na záver Zajfov, kde je dnes turistický smerovník a v budúcnosti tam pribudne aj prístrešok pre turistov. Cesta údolím Zajfov sa objavuje na mapách až koncom 30 rokov 20. storočia a je často mylne považovaná za starú Glackú cestu.

 

Toľko historický kontext. Dnes stojíme pred otázkou, ako zachovať toto historické dedičstvo, aby bolo zároveň aj funkčné. Začalo pátranie po historických údajoch, boli oslovení historici, kartografi, dopravní inžinieri a statici. Dňa 21. januára sa uskutočnilo prvé rokovanie spojené s miestnou obhliadkou. O tomto moste ako o významnej stavbe tereziánskeho staviteľstva sa na vysokej škole dopravnej v Čechách učil ešte za socializmu Ing. Štefan Labuda. Pôvod názvu mosta je momentálne neznámy, jednou z ústnych verzií rozprávania starých ľudí je, že na tomto mieste prepadával pocestných zbojník Duk (pôvod informácie – Jozef Vermeš).

Miestna obhliadka Dukovho mosta dňa 21. januára 2024

 

Ak máte nejaké vedomosti, fotografie, či písomnosti o tomto moste a jeho okolí, budeme radi, ak prispejete k jeho poznaniu a podelíte sa s nimi.

Zaujíma nás všetko, samozrejme zachováme autorstvo. Môžete napísať na adresu slovraj@npslovenskyraj.sk.